Клиентски данни
Какво е клиентски номер?

Клиентският номер е 10-цифрен, уникален номер, който улеснява Вашия достъп до информация и услуги, предлагани от дружеството.

За какво ми е необходим клиентски номер?

Клиентският номер Ви е необходим за идентификация в системата на ЕНЕРГО-ПРО при заявяване на различни видове услуги и при разплащане на задължения за консумирана електроенергия.

Не знам клиентския си номер. Откъде мога да го получа?

Вашият клиентски номер е вписан във всяка издадена от дружеството фактура за консумирана електроенергия. Ако не е успеете да се ориентирате и имате нужда от допълнително съдействие,  можете да се свържете с наш оператор на телефон  0700 800 61.

Какво е абонатен номер?

Абонатният номер указва обекта, за който ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД Ви снабдява с електроенергия. Ако Вие сте клиент на компанията за два обекта, ще имате два различни абонатни номера.

Какво е уникален идентификационен номер (УИН) / Z-номер?

УИН / Z-номерът е буквено-цифров код, идентифициращ мястото на измерване (обекта на потребление). Уникалният идентификационен номер (УИН) за обекта съдържа в себе си и абонатния номер.

Данни за кореспонденция - адрес за кореспонденция, имейл адрес, телефон за връзка
Как да актуализирам адрес за кореспонденция, имейл адрес, телефон за връзка?

Можете бързо и лесно да актуализирате данните си за комуникация с ЕНЕРГО-ПРО на адрес: update.energo-pro.bg

Лични данни
Какво трябва да направя, ако личните ми данни в базата данни на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД са непълни или неточни?

Можете да актуализирате своите лични данни по един от следните начини:

- Като изпратите на електронната ни поща service@energo-pro.bg попълнена и подписана с квалифициран електронен подпис (КЕП) декларация за актуализация на клиентски данни.

- На място в удобен за Вас Център за обслужване на клиенти.

Защитени ли са личните данни, които предоставям на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД?

Да. ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД е регистриран администратор на лични данни по ЗЗЛД (Закон за защита на личните данни) и обработва и съхранява личните данни в съответствие с Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета относно защита на физическите лица във връзка с обработването на лични данни. Политиката за поверителност и защита на личните данни на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД можете да намерите тук: https://www.energo-pro-sales.bg/bg/GDPR

Промяна на титуляр на партида (при смяна на собственик/ползвател на електроснабден обект)
1. Закупих / Наследих / Наех / Придобих чрез дарение имот, който е електрозахранен. В какъв срок следва да прехвърля партидата за електрическа енергия на мое име?

Необходимо е да прехвърлите партидата за електрическа енергия на свое име в 30-дневен срок. Молим да имате предвид, че ако не встъпите в договорни отношения за продажба на електрическа енергия, Вие не бихте могли да получавате информация за обекта на потребление, включително да изисквате справки, да отправяте сигнали и запитвания, да заявявате допълнителни услуги към ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД.

Какви документи са необходими, за да прехвърля партидата за електрическа енергия за битово потребление на свое име за обект (електрозахранен имот)?

Услугата е безплатна и е необходимо да предоставите следните документи:

  • Попълнено Заявление за продажба на електрическа енергия от ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД при Общи условия;
  • Документ за самоличност;
  • Нотариално заверено пълномощно, ако заявлението се подава от пълномощник.
  • Оригинали или копия от документите, удостоверяващи правото на собственост/вещно право на ползване върху имота (нотариален акт, договор за наем или друг документ).
  • При съсобственост на обекта е необходимо да се депозира съгласието на всички съсобственици на обекта партидата да се заведе на Ваше име.
  • В случай че сте наемател на обекта, е необходимо предоставяне на нотариално заверено Съгласие от собственик към ползвател партидата да се води на Ваше име.
  • Удостоверение за наследници, ако имотът е наследствен.
  • В случай че сте няколко наследника на обекта, е необходимо да депозирате съгласие от сънаследниците за това партидата за електрическа енергия да се заведе на Ваше име.
  • В случай на обект на етажната собственост, е необходимо предоставяне на Протокол/Решение от общото събрание на етажната собственост, което да удостовери възлагането на дейностите по поддръжка на общите части на Вас и оправомощаването Ви да представлявате етажната собственост в отношенията ѝ с ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД.
  • Клиентски или абонатен номер, с който обектът е регистриран в информационната система на дружеството.
По какъв начин мога да стартирам процедурата по смяна на партида?

- На имейл service@energo-pro.bg като изпратите попълнено и подписано с Квалифициран електронен подпис (КЕП) Заявление за продажба на ел. енергия, както и всички допълнително изискуеми документи.

- През Виртуален център за обслужване на клиенти на адрес https://my.energo-pro.bg/login, ако вече имате Персонален идентификационен код (ПИК).

  • По конвенционална поща с нотариална заверка на подписа, положен върху Заявлението за продажба на ел. енергия, както и приложени копия на всички допълнително изискуеми документи.
Вече не съм собственик / ползвател / наемател на обект, а партидата за електрическа енергия се води на мое име, какво трябва да направя?
  • Небходимо е да прекратите договорните си отношения с дружеството за този конкретен обект.
  • Срокът e до 30 (тридесет) дни от настъпилата промяна по отношение на собствеността/правото на ползване (продажба на имот/прекратяване на договор за наем/друго).
  • Необходимо е да попълните и депозирате искане за прекратяване на договорни отношения по един от следните начини:

- Онлайн:

  • подписано с квалифициран електронен подпис (КЕП) на имейл service@energo-pro.bg;
  • През Виртуален център за обслужване на клиенти на адрес https://my.energo-pro.bg/login, ако вече имате Персонален идентификационен код (ПИК);

- На място в удобен за Вас Център за обслужване на клиенти;

- Чрез конвенционална поща с нотариална заверка на подписа, положен върху Искането.

  • След регистриране на искането дружеството изготвя фактура за последното Ви задължение.
  • Договорът за продажба на електроенергия се прекратява след заплащането на всички задължения, включително фактурата за последното Ви задължение за конкретния обект.
  • Ако не прекратите договора си с дружеството, Вие продължавате да бъдете клиент на компанията за този обект и всички задължения, направени от следващите ползватели на имота/обекта, ще бъдат предявявани за плащане към Вас.
Цени
Какви са действащите в момента крайни цени на електроенергията за битови клиенти на краен снабдител?

Считано от 01.07.2024 г. новите цени, без включен ДДС, за битови клиенти, присъединени към електроразпределителната мрежа на ниво ниско напрежение, са:

За битови клиенти

Начин на измерване

Зони в денонощието

Цена за енергия

Цена за енергия и мрежови услуги

лв./kWh

лв./kWh

С две скали

дневна

0,16341

0,22362

нощна

0,06636

0,12657

С една скала

 

0,16341

0,22362

Къде мога да открия информация за действащите цени на електроенергията за битови клиенти и за промяна в цените?

Информацията е налична на уебстраницата на дружеството ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД в секция За клиента\ Клиенти на регулиран пазар\ Цени на електроенергията: Energo-Pro-Sales :: Цени на електроенергията

Информация за фактури и плащания
Каква информация съдържа фактурата за електрическа енергия?

Фактурата съдържа следната информация:

  • Име и адрес за кореспонденция на клиента
  • Номер и дата на издаване на фактурата за консумирана електроенергия
  • Данни на клиента
  • Данни за обекта, за който е издадена фактурата:
    - Номер на обекта 
    - Адрес на обекта
    Уникален идентификационен номер на обекта (УИН)
    Използвана мощност за обекта
  • Данни и канали за комуникация с доставчика на електроенергия ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД
  • Клиентски номер - Уникален за всеки клиент десетцифрен номер, който улеснява Вашия достъп до информация и услуги
  • Основание - дава информация за кой период е консумацията, включена във фактурата, и на база на показанията на кой електромер е издадена тя
  • Енергия
  • Сума за плащане с начислен ДДС
  • Срок за плащане на сметката за електроенергия – в случай на неработен ден, падежът е първият работен ден след посочената дата
  • Следващо отчитане
  • Начини за плащане
  • Информация за преустановяване на захранването – в случай че не заплатите задължението в посочения краен срок
  • Допълнителна информация за крайната цена - Всички цени са одобрени от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) и в сила от 01.07.2024 година.
  • Мрежови услуги, които са неразделна част от образуването на крайната цена на всяка тарифа:
    - Пренос и достъп (високо напрежение) - отразява преноса на електрическа енергия през електропреносната мрежа високо напрежение и достъпа на всички потребители до тази мрежа. Заплаща се на Електроенергиен ситемен оператор ЕАД (ЕСО)
    - Пренос (ниско напрежение) - отразява преноса на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа ниско напрежение и се заплаща на Електроразпределение Север АД
    - Достъп (ниско напрежение) - отразява достъпа на всички потребители до електроразпределителната мрежа ниско напрежение и се заплаща на Електроразпределение Север АД
  • Информация за използвана мощност - Кампания на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД за актуализация на данните за предоставена мощност на обекти на битовите клиенти, присъединени към електроразпределителната мрежа.

Визуализация с линк: обяснение-фактура-бит-2023.indd (energo-pro.bg)

Плащам онлайн/ с платежно нареждане/ с директен дебит/ с незабавно инкасо. Как ще получа фактурата си?

Можете да заявите получаване на електронна фактура по един от следните начини:

  • На адрес: energo-pro.bg.
  • Чрез попълване на Декларация за актуализация на данни за кореспонденция в удобен за Вас Център за обслужване на клиенти.
  • Чрез попълване, сканиране и изпращане на Декларация за актуализация на данни за кореспонденция, подписана с квалифициран електронен подпис (КЕП), на имейл service@energo-pro.bg
Как мога да получа копие на фактурата?

Ако не сте получили фактурата си, след като ни подадете сигнал за недоставена фактура в удобен за Вас Център за обслужване на клиенти на ЕНЕРГО-ПРО или на имейл service@energo-pro.bg, дружеството ще Ви изпрати информация за текущата фактура напълно безплатно. Издаването на допълнително копие на фактура е платена услуга, съгласно утвърдения Ценоразпис на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД на стойност 2 лв. с ДДС:

Може ли да ми изпратите електронните фактури от началото на годината?

Информация за фактури за изминал период дружеството може да предостави след като заявите и заплатите услугата Издаване на копие на фактура на стойност 2 лв. с ДДС (за всяко копие на фактура).

Къде мога да проверя сумите, платени от мен, по издадени фактури за период назад?

Информация може да намерите на нашия информационен портал за битови клиенти  https://portal.energo-pro-sales.bg/

Къде мога да проверя месечната си сметка за електроенергия?
Какво мога да направя, ако смятам, че сметката ми за консумирана електроенергия е неточна?
  • Сравнете показанията по отделните тарифи от получената фактура за последния отчетен период с текущите показания по тарифи от Вашия електромер.
  • Ако проверката установи, че текущите показания, записани от Вас, са по-ниски в сравнение с тези от фактурата, това може да се дължи на допусната грешка при отчитане или въвеждане на данните в информационната система на дружеството.
  • При установена разлика, можете да поискате корекция на фактурата по един от следните начини:

Забележка: Ако смятате, че електромерът Ви не измерва правилно консумираната от Вас електроенергия, можете да се обърнете към електроразпределителното дружество - Електроразпределение Север АД

Какъв е срокът за плащане на моята фактура за консумирана електроенергия?

Информация за срока за заплащане на фактурата ви за консумирана електроенергия можете да откриете:

Как мога да плащам бързо и удобно, ако съм клиент Физическо лице?

По банков път* чрез:

  • Директен дебит  – текущото задължение се заплаща от Вашата банкова сметка, автоматично, всеки месец. Можете да декларирате своето желание за преминаване към плащане с директен дебит чрез попълване на формуляр в обслужващата Ви банка;
  • Банкомат – от устройството се избира функцията bPay и се посочва Търговския идентификационен код на ЕНЕРГО-ПРО: 50003.
  • Платежно нареждане – дължимата сума се превежда по сметката на ЕНЕРГО-ПРО:  УниКредит Булбанк АД, IBAN:BG80UNCR70001523953311, BIC:UNCRBGSF.

Важно: В основание за плащане посочвайте клиентския си номер.

По Интернет чрез:

  • Онлайн на адрес:  https://vp.energo-pro.bg/ (за суми до 1000 лева)
  • Електронно банкиране през сайта на обслужващата Ви банка;
  • Системата за електронно плащане еРау.bg (ePay.bg).

В брой:

  • Пощенските станции на Български пощи ЕАД;
  • Касите на EasyPay;
  • Удобен за Вас Център за обслужване на клиенти на ЕНЕРГО-ПРО.

* Преведените по този начин суми постъпват в системата на ЕНЕРГО-ПРО в деня, следващ плащането.

Информация и подробности за безкасови методи за проверка и плащане на сметка за електроенергия, можете да намерите тук: https://energo-pro-sales.bg/web/files/richeditor/documents/drugi/bezkasovo-plashtane.pdf

Как мога да плащам бързо и удобно, ако съм клиент Юридическо лице?

По банков път* чрез:

-   Директен дебит – като текущото задължение се заплаща от Вашата банкова сметка, автоматично, всеки месец.

-   Банкомат – като преведете дължимата сума чрез вашата банкова карта;

-    Платежно нареждане – дължимата сума се превежда по сметката на ЕНЕРГО-ПРО в УниКредит Булбанк АД, IBAN: BG80UNCR70001523953311, BIC: UNCRBGSF.

По интернет* чрез:

-     Онлайн на адрес: https://vp.energo-pro.bg/ (за суми до 1000 лв.);

-     Електронно банкиране през сайта на обслужващата Ви банка;

-     Системата за електронно плащане еРау.bg (www.ePay.bg).

В брой:

-     На касите на ЕНЕРГО-ПРО и EasyPay;

-     На касите на Български пощи ЕАД.

Информация и подробности за безкасови методи за проверка и плащане на сметка за електроенергия, можете да намерите тук: https://energo-pro-sales.bg/web/files/richeditor/documents/drugi/bezkasovo-plashtane.pdf.

* Преведените по този начин суми постъпват в системата на ЕНЕРГО-ПРО в деня, следващ плащането.

Трябва ли да уведомя ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД, ако искам да плащам чрез директен дебит / незабавно инкасо?

Ако сте  физическо лице, не е необходимо да уведомявате компанията. Банката ще ни уведоми за настъпилата промяна в начина на плащане.

Ако сте юридическо лице, е необходимо да предоставите в компанията заверено от обслужващата ви банка Съгласие за директен дебит.

Защо след като съм заплатил задължението за консумирана електроенергия, сумата все още е посочена като дължима на Вашата интернет страница?

Възможни причини са:

  • Информацията за дължимите суми на интернет страницата на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД се актуализира периодично и е възможно до 24 часа след плащането платените от Вас задължения да бъдат видими като дължими.
  • Плащанията през нашите партньори EasyPay и ePay се изпращат към ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД на следващия работен ден.
  • Ако сте заплатили Вашето задължение с платежно нареждане, може да са необходими до 24 часа след плащането, докато то постъпи по банковата сметка на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД и бъде отразено в информационната ни система. Ако Вашата банка използва метод на плащане BLINK, то плащането ще постъпи веднага.
  • Ако заплащате Вашето задължение с директен дебит / незабавно инкасо, имайте предвид че обслужващата Ви банка може да блокира сумата по банковата Ви сметка, както и да я задържи до 10 дни, преди да я преведе по сметката на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД (според договора Ви с банката).
Притеснявам се от предстоящо преустановяване на захранването, защото крайният срок за плащане наближава. Кой е най-подходящият начин за плащане на сметка за консумирана електроенергия, ако искам плащането да пристигне при вас възможно най-бързо?
  • По банков път:
    - Ако Вашата банка използва метод на плащане Blink, можете да заплатите с платежно нареждане и плащането Ви ще бъде отразено веднага.
    - Ако Вашата банка не използва Blink, а срокът Ви на плащане вече е минал, то можете да заплатите също с платежно нареждане и да ни изпратите копие/снимка на платежното нареждане на и-мейл service@energo-pro.bg.
  • Разплащанията в Център за обслужване на клиенти на ЕНЕРГО-ПРО и част от касите на партньора ни Български пощи, основно в големите населени места, се отразяват в информационната система в момента на извършването им.
  • Онлайн през уебсайта на ЕНЕРГО-ПРО на адрес https://vp.energo-pro.bg/ като плащанията ще бъдат обработени и отразени в системата до края на следващия работен ден.
Какво представлява плащането чрез директен дебит (незабавно инкасо)? Какво е важно да знам, ако предпочета да плащам месечните си сметки за електроенергия чрез директен дебит (незабавно инкасо)?

Директният дебит е широко разпространен безкасов начин на плащане, при който текущото задължение се заплаща по банков път, автоматично всеки месец. Вие можете да се възползвате от този начин на плащане, като всичко, което трябва да направите, е:

  • Можете да декларирате своето желание за преминаване към плащане с директен дебит чрез попълване на формуляр в обслужващата Ви банка;
  • Да използвате открита или откриете нова разплащателна сметка в лева;
  • Ако сте физическо лице, не е необходимо да ни предоставяте екземпляр от попълнения формуляр, тъй като банката ще ни уведоми за настъпилата промяна в начина на плащане;
  • Ако сте юридическо лице, е необходимо да предоставите на дружестовто, заверено от обслужващата ви банка Съгласие за директен дебит;
  • Захранвайте разплащателната си сметка периодично, тъй като банката превежда месечното Ви задължение само при налична сума по нея;
  • В случай че по банковата Ви сметка няма сума, достатъчна за покриване на подадената фактура за електрическа енергия, същата няма да бъде разплатена и ще бъде необходимо да я разплатите по друг избран от Вас начин.
Имам съгласие за директен дебит в една от банките, но желая да си платя този месец тока на каса, защото така или иначе съм на Ваша каса. Мога ли да направя това и трябва ли да ходя в банката допълнително? Има ли някаква опасност за дублирано плащане?

Съществува вероятност от дублиране на плащането, ако ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД вече е изпратило искане за директен дебит към банката.

Платих една и съща сметка за консумирана електроенергия два пъти. Какво трябва да направя, за да ми бъде възстановена двойноплатената сума?

В срок до датата на издаване на следващата фактура можете да подадете писмено искане за възстановяване на двойноплатената сума по един от следните начини:

Необходимо е да ни предоставите документи, удостоверяващи двойно плащане - като например касов бон, фактура, платежно нареждане, извлечение от банкова сметка или разпечатка от банкомат или интернет. В случай че желаете сумата да Ви бъде възстановена по банков път, е необходимо да предоставите банкова сметка.

Ако не подадете заявление за възстановяване на сумата, то тя ще бъде използвана за погасяване на следващи задължения.

Имам надвнесена сума от месечни плащания, но не пазя платежни документи - какво ще се случи с надвнесената сума?

В случай че в ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД не е постъпило Ваше заявление за възстановяване на двойноплатена сума по фактура до датата на издаване на следващата фактура, тя ще бъде използвана за погасяване на следващи задължения.

Какво ще се случи, ако не успея да заплатя месечната си сметка за електроенергия в установения срок?

Ако не заплатите дължимата от Вас сума в посочения срок, започва начисляване на лихва за забавянето в размер на законната лихва за всеки просрочен ден.

В случай че сте битов клиент, след изтичането на 10 (десет) дни от крайния срок за плащане се пристъпва към преустановяване на снабдяването с електрическа енергия.

В случай че сте клиент на ДПИ, след изтичане на 5 (пет) работни дни от дата на издаване на фактура, се пристъпва към преустановяване на снабдяването с електрическа енергия.

В срок, не по-кратък от 3 дни преди прекъсването, ще Ви бъде изпратено съобщение.

В случай че снабдяването се преустанови и не сте заплатили всички дължими суми за консумирана електрическа енергия, както и разходите за прекъсване и възстановяване на снабдяването, започва процедура по събиране на просроченото вземане по реда на действащото законодателство.

Защо ми е начислена лихва в месечната сметка за консумирана електроенергия?

Начисляването на лихва е общоприетият начин за обезщетяване при забавено изпълнение на парично задължение. Обезщетението за забавяне на плащането е в размер на законната лихва, чийто размер се определя от Министерски съвет по силата на разпоредбите на Закона за задълженията и договорите.

Може ли да ме уведомявате при наличие на просрочено задължение по фактура?

Можете да регистрирате мобилен номер или e-mail за получаване на известия за предстоящо прекъсване на електрозахранването при забавено плащане:

Какви са възможностите за разсрочване / отсрочване на плащане на месечна сметка за консумирана електроенергия, ако в момента нямам финансовата възможност да я платя?

Можете да подадете искане да се разсрочи / отложи (до определена дата) плащането на електронната ни поща service@energo-pro.bg, на телефон 0700 800 61 или в удобен за Вас Център за обслужване на клиенти. При подписване на споразумителен протокол за разсрочено плащане, снабдяването с електрическа енергия няма да бъде прекъсвано за съответните суми при спазване на сроковете в погасителния план от страна на КЛИЕНТА.

Прекъсване и възстановяване на електрозахранване при просрочено плащане
Захранването ми е преустановено поради неплащане. Какво е необходимо да направя, за да бъде възстановено?

Трябва да заплатите просрочените задължения за електроенергия, заедно с начислените законови лихви за просрочие и разходите за прекъсване и възстановяване на електрозахранването.

Защо сте прекъснали електрозахранването ми само за една сметка?

ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД има право да поиска от електроразпределителното дружество да прекъсне снабдяването с електрическа енергия на потребител, в случай на забава или неплащане на дължимите суми за електрическа енергия. За всяко едно просрочено и незаплатено задължение електрозахранването може да бъде прекъснато при спазване на регламентираните срокове за писмено предизвестяване на клиентите за предстоящото прекъсване или ограничаване на преноса на електрическа енергия.

Как мога да бъда информиран за просрочено задължение и последващо прекъсване на снабдяването?

Можете да регистрирате мобилен номер или e-mail адрес за получаване на известия за забавено плащане и предстоящо прекъсване на електрозахранването:

Колко време след плащане на таксата за възстановяване ще ми бъде възстановено електрозахранването?

На битовите клиенти дружеството предоставя стандартна и експресна услуга по възстановяване на електрозахранването, съгласно Ценоразпис на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД. При обикновената услуга електрозахранването се възстановява в срок до 12 часа на следващия работен ден. При експресната услуга електрозахранването се възстановява в работния ден, в който са заплатени дължимите суми, само при условие, че плащането е извършено преди 18:00 часа.

За клиенти на Доставчик от последна инстанция дружеството предоставя стандартна и експресна услуга по възстановяване на електрозахранването, съгласно Ценоразпис на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД, в качеството му на ДПИ. Същите се изпълняват според сроковете на мрежовия оператор.

Предлагани услуги
Къде мога да открия информация за услуги, които се предлагат от ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД?
Има ли друг начин за заявяване на услуги извън Вашите Центрове за обслужване на клиенти?
  • На електронната ни поща service@energo-pro.bg. В случай че съгласно утвърдения Ценоразпис на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД депозираната от Вас услугата е платена, на декларирания от Вас адрес на електронна поща, ще Ви бъде изпратена проформа фактура. Изпълнението на услугата ще стартира след заплащане на издадената проформа фактура.
  • В онлайн платформата Виртуален Център за обслужване на клиенти, в случай че разполагате с ПИК.
  • На телефон 0700 800 61 – за част от услугите, неизискващи заплащане на цена за услугата.
Балансиране
Какво е балансиращ пазар? Какво е балансираща група и защо не е ефективно да се правят индивидуални прогнози?

В условията на либерализация функционира балансиращ пазар на електрическа енергия, който е централизиран и се организира от независимия преносен оператор. Целта на този пазар е поддържането на баланс между производство и потребление в електроенергийната система. В тази връзка независимият преносен оператор активира източници на балансираща енергия и осигурява надеждната и безаварийна работа на електроенергийната система.

Търговските участници (потребители, търговци, производители) сключват сделки с електрическа енергия по свободно договорени цени и/или регулирани цени, като известяват прогнозни графици за производство и потребление на независимия преносен оператор в деня преди доставката и/или в рамките на деня на доставка.

Възникналите отклонения (небаланси) между планираните (договорени) графици за производство и потребление на електрическа енергия и действително реализираните се компенсират посредством закупуване или продажба на балансираща енергия по цена за небаланс.

Балансиращата група е група от търговски участници (потребители, търговци, производители), които са прехвърлили отговорността за балансиране на електроенергията на лицензиран и регистриран координатор на балансираща група, който поема финансовата отговорност към независимия преносен оператор за реализираните небаланси в балансиращата група. В балансиращата група се агрегират и частично се компенсират небалансите на отделните участници. Участието в обща група осигурява на участниците в нея по-ниски разходи за балансиране, тъй като разнопосочните отклонения на прогнозите на отделните участници в групата се компенсират взаимно.

Кой е отговорен за балансирането на крайните клиенти на регулиран пазар?

От 01.06.2014 г. това е служебно задължение на доставчиците на регулирания пазар (крайните снабдители) и ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД прави обобщени прогнозни графици за своите клиенти, присъединени към мрежа на ниво ниско напрежение. ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД поема финансовата отговорност към независимия преносен оператор за реализираните небаланси в балансиращата група.

За кого отиват тези разходи?

Това са разходи за балансиране на цялата електроенергийна система и поради това събраните средства се превеждат на независимият преносен оператор, който управлява системата. Независимият преносен оператор активира източници на балансираща енергия за поддържане на баланса и осигуряване на надеждната и безаварийна работа на електроенергийната система. Независимият преносен оператор използва събраните средства, за да сключва сделки за покупка и/или продажба на електрическа енергия с търговски участници, които притежават диспечируеми производствени и/или потребяващи обекти и/или съоръжения за съхранение на електрическа енергия за покриване на небалансите в националната пазарна зона.

Ако не потребявам електроенергия, ще плащам ли разход за балансиране на регулиран пазар?

Не. В момента разходите за балансиране на крайните клиенти на регулиран пазар са обвързани с обема на потребеното количество активна електрическа енергия.

Аз съм производител на електрическа енергия. Длъжен ли съм да участвам в балансираща група?

Да. Участието в балансиращи групи е задължително за всички участници на пазара за електрическа енергия. Производителите, които продават произведената от тях електрическа енергия на регулиран пазар и не са сключили договор за участие в стандартна или комбинирана балансираща група, задължително са част от специалната балансираща група на съответния краен снабдител, с когото имат договор за изкупуване.

Като производител на електроенергия, защо трябва да плащам небаланс, след като в ЗЕ и ЗЕВИ пише, че енергията се изкупува по измерени количества?

Съгласно Правилата за търговия с електрическа енергия всички търговски участници (потребители, търговци, производители) поемат финансова отговорност за реализираните небаланси. Изчисляването и разпределянето на разходите за небаланси се извършва съобразно принципите за тяхното разпределяне, разписани в Общите условия на координатора на балансираща група. Производителите на електрическа енергия, включително от възобновяеми източници, заплащат разноски за покриване на небаланси в съответната балансираща група, на която са членове, само в случай на разлика в подадените от тях графици и реалното производство. Когато производителят не подава график за производство, координаторът на съответната балансираща група го изготвя от негово име. Производителите се балансират и заплащат предизвиканите в системата небаланси, които координаторът е изчислил съгласно методика за разпределяне на небалансите между членовете на балансиращата група, утвърдена от КЕВР.

Като производител на електроенергия какъв документ ще ми бъде издаден за осчетоводяване на разходите за балансиране?

За разходите за небаланси и услугата администриране на балансираща група се издава една фактура от името на координатора на балансираща група към всеки производител за всеки отделен отчетен период. Фактурата се изпраща на производителя на посочен от него имейл адрес.

Доставчик от последна инстанция (ДПИ)
Какво е доставчик от последна инстанция (ДПИ)?

Доставчик от последна инстанция (ДПИ) е енергийно предприятие, което притежава валидна лицензия за дейността „доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция”, издадена в съответствие с действащото законодателство. „ЕНЕРГО-ПРО Продажби” АД осъществява дейността „доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция” на обособена територия по силата на Лицензия за доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция с № Л-410-17/01.07.2013 г., издадена от Комисията за енергийно и водно регулиране.

Кой се снабдява от Доставчик от последна инстанция?

Съгласно нормативната уредба Доставчик от последна инстанция доставя електрическа енергия в случаите, когато основният доставчик по силата на договор за покупко-продажба или на договор за комбинирани услуги не е в състояние да продължи да извършва доставка поради обявяване в несъстоятелност, ликвидация, отнемане на лицензия, отстраняване от пазара, прекратяване на договора за доставка или всякакво друго събитие, довело до временно или трайно преустановяване на доставката на електрическа енергия, както и на крайни клиенти, които не могат да бъдат клиенти на крайния снабдител до избора на друг доставчик.

Как се определя цената, по която ДПИ продава електроенергия на крайни клиенти?

Клиентите заплащат на ДПИ доставената електрическа енергия по цени, определени съгласно Методиката за определяне на цените на електрическата енергия на доставчика от последна инстанция, приета от Комисията за енергийно и водно регулиране на основание чл. 21, ал. 1, т. 12 от Закона за енергетиката. В съответствие с предвиденото в Методиката, цената на електрическата енергия на ДПИ се определя след изтичането на календарния месец и получаването на утвърдени измерени стойности от оператора на електроразпределителната мрежа. Цената е индивидуална за всяко място на потребление съобразно неговия товаров профил. За повече информация относно ценообразуването: https://energo-pro-sales.bg/bg/za-klienta/klienti-na-dostavchik-ot-posledna-instancija/cena-na-dpi

Има ли цени за дневна и нощна тарифа за клиентите на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД, в качеството му на ДПИ?

Дружеството продава електрическа енергия на своите клиенти по цени, определени съгласно Методиката за определяне на цените на електрическата енергия на доставчика от последна инстанция, приета от Комисията за енергийно и водно регулиране на основание чл. 21, ал. 1, т. 12 от Закона за енергетиката. Методиката не включва тарифиране според часовете в денонощието – дневна / нощна тарифа. За повече информация относно методиката за ценообразуване: https://energo-pro-sales.bg/bg/za-klienta/klienti-na-dostavchik-ot-posledna-instancija/cena-na-dpi

Ще остане ли обектът ми без захранване, ако доставчикът ми на свободен пазар фалира или е отстранен от пазара?

В случай че настъпи събитие (обявяване в несъстоятелност, ликвидация, отнемане на лицензия, отстраняване от електроенергийния пазар или др.), поради което търговецът на електроенергия временно или трайно преустанови доставката на електрическа енергия, снабдяването с електроенергия се извършва от доставчик от последна инстанция (ДПИ). Смяната на търговеца на електроенергия с ДПИ се осъществява служебно от оператора на електроразпределителната мрежа по всяко време на месеца и не се отразява на захранването с електроенергия на крайния клиент.

Как мога да получа справка за показанията от мрежовия оператор за добект, за който имам договор с ЕНЕРГО-ПРО Прдажби АД в ролята му на ДПИ?

Справка за показанията от мрежовия оператор за дадено място на потребление може да направите на адрес: https://readme.energo-pro-sales.bg/report, като въведете кодов номер  (Z номер) и номер на фактура за обекта. Следва да посочите период, в който попадат датите на отчетите, за които желаете да изтеглите информация.

Контакти и кореспонденция
Как мога да се свържа с ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД?
  • На телефон 0700 800 61
  • На e-mail: service@energo-pro.bg
  • На адрес: Варна Тауърс, кула Г, бул. Владислав Варненчик 258, 9009 Варна
  • В Център за обслужване на клиенти на ЕНЕРГО-ПРО: Energo-Pro-Sales :: Контакти
По какъв начин ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД осъществява кореспонденция с мен при необходимост - по телефон, с писмо, по имейл?

Всички уведомления от дружеството се изпращат на декларираните от Вас данни за кореспонденция, с които ние разполагаме, като се използва избраният от Вас канал за комуникация – телефон, имейл, писмо.

Къде мога да получа информация за услуги, които се заплащат съгласно Ценоразпис на ЕНЕРГО-ПРО Продажби АД в ролята му на ДПИ?